학생과 교사 함께하는 미래 교육의 실험 [A New Experiment in Future Education with Students and Teachers]

  • 등록 2025.08.22 10:08:56
  • 조회수 30
크게보기

서울시교육청, ‘2025 사제동행 AI·로봇 캠프’ 개최[Seoul Metropolitan Office of Education Hosts the 2025 Student-Teacher AI & Robot Camp]

학생과 교사 함께하는 미래 교육의 실험

[A New Experiment in Future Education with Students and Teachers]

서울시교육청, ‘2025 사제동행 AI·로봇 캠프’ 개최

[Seoul Metropolitan Office of Education Hosts the 2025 Student-Teacher AI & Robot Camp]

 

 

AI·로봇 캠프의 출발점

서울특별시교육청(교육감 정근식)은 8월 23일 대영고등학교에서 ‘2025 사제동행 AI·로봇 캠프’를 열었다. 이번 행사는 400여 명의 학생과 교사가 참여한 대규모 AI 프로젝트로, 단순한 체험을 넘어 협력과 문제 해결 중심의 교육을 목표로 했다. 서울시교육청은 디지털 전환 시대에 맞는 실천적 AI 교육 모델을 확산하고, 교실 현장에 적용할 수 있는 수업 방안을 모색하는 자리로 마련했다.

 

Launch of the AI & Robot Camp

The Seoul Metropolitan Office of Education (Superintendent Jeong Geun-sik) held the “2025 Student-Teacher AI & Robot Camp” on August 23 at Daeyoung High School. The large-scale AI project event brought together more than 400 students and teachers, going beyond simple experience to focus on collaboration and problem-solving. The camp was designed to spread practical AI education models suitable for the digital transformation era and to seek teaching methods that could be applied directly to classrooms.

 

학생·교사 공동 설계의 차별성

이번 캠프는 학생만 배우는 행사가 아니라, 교사와 학생이 함께 문제 해결 과정을 설계하고 AI 기술을 적용한다는 점에서 차별화됐다. 오전에는 AI 전문 교사들이 로봇 코딩과 AI 기술을 직접 지도하는 실습 수업이 진행됐고, 오후에는 교사들이 준비한 해커톤 미션을 수행하며 창의적 문제 해결 프로젝트가 이어졌다. 이를 통해 참가자들은 단순 체험을 넘어선 깊이 있는 학습을 경험했다.

 

Distinctiveness in Joint Design by Students and Teachers

Unlike conventional programs, the camp emphasized students and teachers working together to design problem-solving processes and apply AI technology. In the morning, AI education specialists guided students in robot coding and AI technology through hands-on classes. In the afternoon, participants engaged in a creative problem-solving hackathon mission prepared by school teachers. This gave participants an opportunity to experience deeper learning beyond mere exposure.

 

AI 인재상 5대 핵심역량 구현

서울시교육청은 자체적으로 수립한 ‘AI 인재상 5대 핵심역량’을 이번 캠프에 녹여냈다. 주도적 학습, 수리·컴퓨팅 사고, AI 이해와 활용, AI 윤리, 인간 중심 문제 해결 등 다섯 가지 역량이 실습과 협력 속에서 구체화됐다. 특히 학생들이 AI 알고리즘이 로봇과 기계장치에서 작동하는 전 과정을 직접 다루면서 피지컬 컴퓨팅 교육의 효과를 실감할 수 있도록 했다.

 

Implementing the Five Core Competencies of AI Talents

The Seoul education office embedded its “Five Core Competencies of AI Talents” into the camp. These include self-directed learning, computational thinking, AI understanding and utilization, AI ethics, and human-centered problem-solving. Through practice and cooperation, students could concretely develop these competencies. In particular, students directly engaged in physical computing, experiencing how AI algorithms operate within robots and machines, thereby improving understanding and broadening career exploration opportunities.

 

학교 현장 중심의 수업 모델

이번 캠프의 콘텐츠는 교사들이 직접 설계·검토해 학교 현장의 수요를 반영했다. 블록형·파이썬 로봇 코딩, 이미지 학습 AI로봇, 씨름 로봇 제작 등 10개 분야의 콘텐츠는 실제 수업에 곧바로 적용할 수 있도록 구성됐다. 서울시교육청은 이를 통해 일회성 행사가 아닌, 교사와 학생이 함께 성장할 수 있는 수업 혁신 모델을 제시했다.

 

Classroom-Centered Teaching Models

The content of the camp was designed and reviewed directly by teachers, reflecting real classroom needs. Activities such as block-based and Python robot coding, image recognition AI robots, and sumo robot making were among ten areas of integrated AI and robotics content. These were structured to be immediately applicable in actual lessons, establishing the camp not as a one-off event but as a sustainable teaching innovation model.

 

사회문제 해결 프로젝트 전시

캠프 현장에는 학생들이 개발한 ‘사회문제 해결 프로젝트 AI·로봇’이 전시됐다. 환경 보호, 교통 안전, 장애인 보조 등 다양한 주제를 다룬 작품은 단순한 결과물이 아닌 학습 과정의 결실이었다. 학생들은 데이터 학습, 메이커 활동, 협동 학습을 통해 창의성과 협력 역량을 키웠고, 이를 사회적 문제 해결로 연결했다는 점에서 큰 의미가 있었다.

 

Exhibition of Social Problem-Solving Projects

The camp also featured an exhibition of student-developed “AI & Robots for Social Problem-Solving Projects.” Topics included environmental protection, traffic safety, and assistive devices for people with disabilities. These projects represented not only final products but also the learning journey in which students enhanced creativity and teamwork while tackling social issues. The exhibition highlighted the potential of AI and robotics education to link directly to career exploration and future-oriented competencies.

 

교사 연수와 교육 네트워크 확대

사전에 진행된 교사 직무연수도 주목을 받았다. 연수에서는 AI·로봇 수업 설계와 해커톤 운영 사례가 공유됐으며, 교사 간 협력 네트워크가 확장됐다. 이는 교사 개인의 전문성 강화뿐 아니라, 공교육 현장에서 지속 가능한 AI 수업 기반을 마련하는 기회가 되었다.

 

Teacher Training and Network Expansion

A teacher training program held in advance also drew attention. The training included AI and robotics class design, hackathon case sharing, and lesson exchange. Beyond simple information sharing, it expanded cooperative networks among teachers and strengthened their professional teaching capabilities. This provided a foundation for sustainable AI-based lessons in public education.

 

교육감의 메시지

정근식 교육감은 “이번 캠프는 공교육이 중심이 되어 학생과 교사가 함께 AI 시대의 역량을 기르는 자리”라며, “학생들에게는 AI 역량과 진로 탐색의 기회가, 교사들에게는 수업 혁신의 동력이 될 것”이라고 강조했다. 그는 이번 행사가 서울 교육이 나아갈 미래 방향을 보여주는 대표 사례가 되기를 기대한다고 덧붙였다.

 

Superintendent’s Message

Superintendent Jeong Geun-sik remarked, “This camp is a meaningful occasion where public education takes the lead, enabling students and teachers to build competencies for the AI era together. For students, it will be an opportunity to strengthen AI skills and explore careers, and for teachers, it will be a driving force for classroom innovation.” He added that the event will serve as a representative model showing the future direction of Seoul’s education.


 

 Keywords

Seoul Metropolitan Office of Education, Superintendent Jeong Geun-sik, Student-Teacher Partnership, AI & Robot Camp, Hackathon, AI Talent, Physical Computing, Social Problem-Solving, Teacher Training, Educational Innovation

 

 

 

고은석 기자 kes816@naver.com




CopyrightⓒKSEN.co.kr All rights reserved.